Thursday, December 20, 2018

Refleksi Minggu Ke-10

Salam Sejahtera,

Syukur masih diberikan kesihatan yang baik untuk menulis pada entri kali ini. Begitu cepat masa berlalu dan tanpa sedar pengajian saya sudah pada minngu yang ke-10. Hanya tinggal 2 minggu sahaja lagi sebelum tamat Semester 1 bagi Pengajian Diploma Pendidikan Pascasiswazah (DPP) masih banyak tugasan yang belum disiapkan lagi dan di tambah pula dengan minggu micro teaching bagi teras Biologi. 

Fuhh, sungguh mencabar program DPP ini disebabkan tempoh pengajian hanya selama setahun sahaja dan jumlah tugasan yang banyak. 


Perbincangan kriteria pemarkahan projek dan rancangan pengajaran

Bagi subjek kurikulum pada minggu ini, memandangkan sudah hampir tamat semester 1, Dr Dorothy telah membincangkan dan menghuraikan kembali kriteria pemarkahan bagi setiap tugasan yang telah diberikan.


Saya rasa sangat bertuah kerana mengikuti kelas Dr. Dorothy kerana penjelasan dan penerangan yang beliau berikan semasa di dalam bilik kuliah mudah difahami. Saya juga amat bersyukur kerana mempunyai ahli kumpulan yang sangat aktif dan bekerjasama dalam menyiapkan tugasan berkumpulan. Ahli kumpulan saya adalah Rahman, Fazlina dan Elfera.


Antara tugasan yang diberikan ialah, menghasilkan blog ini sebagai satu sumber refleksi bagi pembelajaran kurikulum, perbandingan kurikulum merentas negara dan rancangan pengajaran (lesson plan).

Bagi tugasan perbandingan kurikulum, kumpulan saya telah menyiapkan analisis kurikulum dan  juga rancangan mengajar bagi topik masing-masing di bawah tema The Cell As A Basic Unit Of Living Things iaitu pembelajaran subjek Biologi.

Dr Dorothy menerangkan tentang kriteria pembentangan mengenai perbandingan kurikulum dan juga rancangan pengajaran. Beliau juga menegaskan tentang penghasilan  rancangan pengajaran yang inovatif, menarik,kreatif dan pembelajaran haruslah memfokuskan kepada pelajar (student-centered). Penilaian dan pemarkahan akan dilakukan mengikut kumpulan.


Guru adalah sebagai pemudah cara dan pembimbing manakala murid sebagai individu yang meneroka pembelajaran dan idea secara konstruktivisme.

Kami diberikan masa untuk berbincang dalam kumpulan masing-masing untuk membuat penambahbaikkan dalam tugasan-tugasan yang telah diberikan. Dalam menyelesaikan tugasan, adalah amat penting bagi kita sebagai guru untuk memberikan masa dan peluang kepada murid-murid  untuk berbincang dan berkongsi idea bagi menyiapkan tugasan.

Di sini saya dapat simpulkan bahawa kelas pada minggu ini adalah lebih kepada perbincangan secara kumpulan bagi menyiapkan tugasan. Kaedah ini adalah berteraskan cooperative learning dan adalah sesuai diamalkan Sepanjang kelas juga Dr Dorothy telah membantu setiap kumpulan dengan menjawab pertanyaan dan memberikan penerangan serta pendapat. 


Terdapat perbezaan antara pembelajaran secara cooperative dan colaberative. Saya lebih menggemari pembelajaran secara cooperative di mana pelajar di dalam kumpulan masing-masing berasa bertanggungjawab terhadap tugasan yang diberi dan berusaha bersungguh-sungguh menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh guru.

Saya akan menggunakan kaedah ini apabila menjadi seorang guru kelak kerana kaedah ini bukan sahaja dapat membantu para pelajar belajar dengan lebih efektif tetapi dapat mengoptimumkan masa pengajaran yang singkat iaitu hanya 45 minit bagi satu masa tetapi dapat mencapai hasil pembelajaran yang lebih menyeluruh.

Untuk maklumat lanjut mengenai kaedah cooperative dan perbezaannya dengan kaedah collaborative boleh melayari laman web berikut.

Collaborative vs Cooperative Learning

Image result for cooperative education meaning




 Sesi perbincangan kumpulan (Dari Kanan:Elfira, Amal, Fazlina & Rahman)


Sekian sahaja entri pada kali ini. Semoga pembentangan pada minggu hadapan berjalan lancar :)

No comments:

Post a Comment