Wednesday, December 19, 2018

Refleksi Minggu Ke-7 ( Perbincangan Perbandingan Kurikulum-Malaysia, Estonia, IGCSE-UK , GCSE-Singapore & IB-MYP)

Salam Perpaduan

Hi Semua!

Pada minggu ini kami telah membuat perbincangan perbandingan kurikulum bagi Silibus Biologi menengah atas. Kumpulan kami telah menghantar tugasan tersebut pada Dr Dorothy dan pada hari ini beliau telah memberikan maklum balas kepada setiap kumpulan.

Bagi kumpulan kamitelah membuat perbandingan antara kurikulum Malaysia, Estonia, IGCSE-UK , GCSE-Singapore dan IB-MYP.

Perbandingan dilakukan berdasarkan 7 perkara atau aspek seperti berikut;



           1.Matlamat    
           2.Objektif / Hasil Pembelajaran    
           3.Pengalaman Pembelajaran
           4.Struktur Pengalaman Pembelajaran    
           5.Penilaian Pengalaman Pembelajaran
            6.Kekuatan
            7.Kelemahan

Saya telah membuat perbandingan tentang kurikulum IGCSE-UK.  IGCSE adalah ringkasan daripada International General Certificate of Secondary Education.





Mengapakah saya memilih IGCSE UK??

  • Pensijilan IGCSE-UK mendapat pengiktirafan dunia
  • Diiktiraf oleh universiti di seluruh dunia
  • Diiktiraf oleh majikan di seluruh dunia
  • Pembelajaran berpusat kepada pelajar 


Matlamat kurikulum Biologi IGCSE-UK adalah seperti berikut;

1)      Cambridge IGCSE bermatlamat untuk melahirkankan pelajar yang berinovasi, berpenglibatan, berkeyakinan diri,bertanggung-jawab dan berefleksi.
2)      IGCSE Biologi menyediakan pembelajaran yang menyeronokkan dan bermanfaat kepada pelajar.
3)      Memupuk sikap prihatin terhadap ketepatan dan kejituan, objektif,integiri, inkuiri, dan reka cipta.

4)      Menghargai kepentingan sains dalam aspek sosial,ekonomi,teknologi,etika dan pengaruh budaya dan limitasi.

Objektif IGCSE-UK adalah berdasarkan pentaksiran (assessment oriented)  iaitu peperiksaan IGCSE. Ini adalah berbeza dengan kurikulum Estonia yang menekankan problem-based  dan IB-MYP yang 

 Pengalaman pembelajaran pula adalah sama seperti Malaysia dan kurikulum lain yang dibandingkan iaitu selaras dengan pembelajaran abad ke 21 yang berpusatkan pelajar dan menekankan elemen inkuiri, saintifik serta perkaitan dengan pesekitaran, masyarakat dan negara. 

Struktur pembelajaran juga bersifat kolaboratif dan kooperatif serta konstuktivism. Pelajar adalah sebagai pencari ilmu dan guru bertindak sebagai pemudah cara.

Bagi pentaksiran Biologi, terdapat dua jenis pentaksiran iaitu Teras (Core) dan Lanjutan  (Extended). Pelajar boleh memilih salah satu. Bagi pentaksiran adalah lebih mudah berbanding pentaksiran Lanjutan.

Di Malaysia, kurikulum IGCSE-UK juga digunapakai oleh sekolah-sekolah antarabangsa dan juga di MRSM sama seperti IB-MYP.

Untuk Maklumat Lanjut Mengenai IGCSE-UK bolehlah melayari laman web ini.




Tahap Pembelajaran IGCSE-UK





Kekuatan & Kelemahan IGCSE melalui analisis saya adalah seperti berikut;



Kekuatan

1)      Sistem kurikulum yang mendapat pengiktirafan antarabangsa, universiti dan majikan seluruh dunia.

2)      Kurikulum bercorak  fleksibel dengan lebih 70 subjek pilihan membolehkan pelajar memilih subjek yang ingin dipelajari dan menjadikan proses pembelajaran lebih bermakna.

3)      Subjek Biologi juga mempunyai dua silibus yang berbeza (teras & lanjutan) iaitu mengikut tahap pencapaian pelajar memudahkan proses pengajaran guru &pembelajaran murid.

4)      Pelaksanaan proses pembelajaran yang fleksibel boleh mengikut kreativiti guru.
Pelaksanaan subjek dalam pelbagai bahasa termasuk bahasa ibunda memudahkan pemahaman pembelajaran oleh pelajar

Kelemahan
1)      Pencapaian pelajar lebih banyak bergantung kepada usaha pelajar sendiri (self-driven) kerana guru hanya memberikan ilmu asas (foundation) dan pelajar perlu mencari maklumat tambahan bagi.

2)      Penilaian berfokus kepada pentaksiran.

3)      Sistem pemarkahan yang rigid menyebabkan sukar untuk cemerlang dalam penilaian IGCSE.

4)      Masalah pembahagian masa oleh pelajar kerana sistem yang fleksibel memerlukan pelajar merancang proses ulangkaji pelajaran sendiri dan tidak hanya bergantung kepada pengajaran  guru semata-mata.

Kesimpulannya, meskipun terdapat perbezaan struktur pembelajaran seperti problem-based,project -based dan sebagainya namun kesemua kurikulum yang dibandingkan  adalah berpusatkan kepada pelajar selaras dengan pembelajaran abad ke-21.







Sekian sahaja pada kali ini.Jumpa lagi pada penulisan akan datang :)




No comments:

Post a Comment