Sunday, December 2, 2018

Refleksi Minggu Ke-6 (Design Phase)

Salam 1 Malaysia,

Pada minggu ini, Dr Dorothy telah membincangkan tentang tugasan cara memasak nasi. Berikut adalah maklum balas daripada Dr Dorothy.

Feedback

Feedback comments
View summary
Fantastic. You have done a learner and instructional analysis based on the goal. However, there was not much on the context. 

Secara keseluruhan, saya telah menjawab tugasan dengan baik tetapi kurang menjelaskan konteks pelajar. Terdapat beberapa faktor lagi yang perlu diambil kira seperti kebolehan fizikal pelajar pra sekolah untuk membasuh beras.berdasarkan ketinggian mereka, sudah pasti memerlukan alat bantuan seperti kerusi untuk membantu mereka mencapai sinki bagi membasuh beras.

Berikut adalah skema bagi konteks pelajar oleh Dr Dorothy.


Rubric Analysis Phase:

b.      Context-
                                                               i.       in classroom/ kitchen; height of sink, equipment – adjusted to learners’ height or not?
                                                             ii.      - amount of control for learner – teacher guides/ teacher does cooking;
                                                            iii.      where to cook – in rice cooker or charcoal

Konteks pelajar di sini merangkumi pengetahuan sedia ada, kebolehan fizikal &mental dan budaya .
Selain itu, kami juga melakukan aktiviti perbincangan dan perbandingan antara model-model reka bentuk pengajaran seperti GAGNE, Dick & Carey ,ADDIE,ASSURE, Gerlack& Ely. Model-model reka bentuk pengajaran ini boleh dijadikan panduan bagi mereka bentuk rancangan mengajar (lesson plan).

Model Gagne





Model ASSURE




Model Gerlac & Ely




Pada pendapat saya, terdapat persamaan antara model-model reka bentuk pengajaran ini dan berbeza dari sudut susun atur. Sebagai contoh, kedua-dua model reka bentuk ADDIE dan ASSURE menyatakan komponen objektif tetapi berbeza pada peringkat pelaksanaan iaitu Model Reka Bentuk ADDIE, objektif dinyatakan pada dua peringkat permulaan manakala bagi Model Reka Bentuk ASSURE pada peringkat kedua.

Namun begitu, saya lebih tertarik dengan Model Reka Bentuk Gagne yang lebih mudah difahami.

1. Gain Attention- menarik minat pelajar -video, sesi soal jawab
2. Informing the learner of the objective- memberitahu pelajar apakah matlamat pembelajaran
3.Stimulating recall of prior knowledge-  mengetahui pengetahuan sedia ada pelajar dan membuat keputusan untuk mengulangi konsep tertentu ataupun terus bermula dengan konsep yang baru
4.Presenting information- memberi pengetahuan/konsep (lecture,online learning,blended learning)-PowerPoint,Video,Website,Jurnal
5. Providing guidance:Guru sebagai pemudah cara membantu murid dalam pembelajaran(case study,model)
6. Elicit performance: Pelajar melakukan aktiviti (membinamodel, membuat latihan, folio)
7. Providing feedback: maklum balas daripada guru daripada hasil aktiviti murid (presentation, quizzes)
8. Assessing performance: Pentaksiran formatif (progress)& sumatif (final assessment)
9.Enhancing retention & transfer: Pengukuhan hasil pembelajaran melalui aplikasi di dunia nyata melalui pembelajaran bermakna (meaningful learning).

Apakah model reka bentuk pilihan anda? Mengapa? Bolehlah berkongsi di ruangan komen !




Sekian, jumpa di entri berikutnya . Assalamualaikum~


No comments:

Post a Comment